0

WEBFOLIO 2 - PEMBELAJARAN DAN PEMBANGUNAN PEKERJA BERASASKAN WEB (ELD)

Posted by Unknown on 09:51
11 November 2012. Ok, kali ini En. Luqman mengajar kami topik Pembelajaran dan Pembangunan Pekerja Berasaskan Web (ELD). Mari kita refleks sama-sama. 

 Menurut beliau, organisasi sepatutnya menyokong pekerja untuk berjaya dalam melaksanakan peranan masing-masing. Ia termasuklah dalam menyediakan latihan kepada pekerja mengikut keperluan dan kehendak pekerja. Pembelajaran Pekerja dan Pembangunan Berasaskan Web merujuk kepada pembelajaran yang direkabentuk untuk membangunkan potensi pekerja mengikut kemahiran dalam tugas tertentu. Melalui Sistem ELD, pekerja dapat meningkatkan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan masing-masing.

Terdapat empat (4) fungsi dalam Sistem ELD: 

Selain daripada itu, fungsi-fungsi yang terdapat dalam Sistem ELD adalah: 


Ia terdiri daripada maklumat-maklumat seperti ID pekerja, nama, umur, alamat dan jawatan dalam organisasi yang terdapat dalam sistem maklumat pekerja. Ia membolehkan setiap pekerja dalam organisasi mengakses sendiri sistem latihan dan pembangunan di mana pekerja boleh memilih latihan yang diperlukan.






Ia merujuk kepada tahap pendidikan, tahap prestasi dan bagaimana pekerja membangunkan kerja dan tanggungjawab mereka. Setiap pekerja akan diterangkan mengenai tahap prestasi masing-masing sebelum menghadiri latihan. 





Merujuk kepada kod kursus, nama kursus, modul, tarikh latihan (mula dan akhir), tenaga pakar atau jurulatih, kaedah latihan dan tempoh masa modul. Ia mengandungi maklumat terperinci mengenai program latihan yang akan dilaksanakan kepada pekerja. 




Pengetahuan yang diperolehan dari latihan dapat diagihkan melalui pembangunan pengetahuan, forum, video persidangan dan latihan kemahiran luar. Ia bagi memastikan pengetahuan, kemahiran dan kebolehan yang diperlukan di tempat kerja adalah bersesuaian dengan latihan yang dihadiri.


Ia merujuk kepada kaedah, penilai dalam latihan, hasil untuk pembangunan pekerja dan pemindahan latihan. Terdapat dua kaedah penilaian iaitu sumatif dan formatif. Penilaian sumatif merujuk kepada kuantitatif manakala penilaian formatif mengandungi kualitatif. Penilaian dibuat bagi memastikan bagaimana latihan, pembelajaran dan pembangunan dapat ditingkatkan dengan lebih berkesan dan cekap. 

Seperti di UTM, tempat saya bekerja, Sistem ELD ini baru diperkenalkan di mana staf UTM boleh melihat senarai kursus yang ditawarkan malahan boleh membuat permohonan secara langsung mengikut gred jawatan. Heh, tiada contoh lain, Sistem HRFin lah yang digunapakai buat masa ini. Walaupun ia belum berapa stabil, tapi masih boleh digunapakai untuk kegunaan staf. 


Ok, dibawah hyperlink Permohonan Kursus, staf dibenarkan untuk melihat semua senarai kursus yang ditawarkan dan juga staf boleh memohon kursus yang dikehendaki. Apa yang menarik, staf kini boleh menyemak sendiri sama ada kursus yang dimohon mendapat kelulusan atau tidak. Sistem ini sememangnya memudahkan bukan sahaja kepada staf itu sendiri malahan ia juga memudahkan pihak urusetia untuk memantau permohonan peserta. Jika dulu sistem kertas-pensel digunakan untuk memohon kursus, tetapi sekarang, dengan adanya Sistem Maklumat Latihan di Sistem HRFin ini, ia sudah pasti memudahkan kerja semua pihak. 


Rujukan: 

Kavanagh, Thite and Johnson. Human Resource Information Systems (2nd Ed.). SAGE 

http://www.uwo.ca/humanresources/facultystaff/learn_car_dev/learn_car_index.htm 

http://hrfin.utm.my/smuhr

0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2012 Human Resources Information System All rights reserved. | Bloggerized by tulipariesZONE.