0

WEBFOLIO 1 - PERANCANGAN SUMBER MANUSIA: PEREKRUTAN DAN PENGAMBILAN KAKITANGAN

Posted by Unknown on 14:28

Kali ini kita imbas mengenai Perancangan Sumber Manusia: Perekrutan dan Pengambilan Kakitangan. Topik ini telah diajar oleh En. Luqman menggantikan Dr. Nur Naha. Menurut beliau, perekrutan merujuk kepada menarik perhatian individu yang berkelayakan seperti yang telah ditentukan dalam Analisis Tugas untuk memohon sesuatu pekerjaan. (Aamodt,2010). Ia terbahagi kepada dua iaitu perekrutan dalaman dan perekrutan luaran. Menurut Maimunah (2008), Perekrutan dalaman adalah keputusan pertama yang dibuat bagi kenaikan pangkat pekerja dengan menawarkan jawatan baru kepada individu dari organisasi sendiri manakala perekrutan luaran pula merujuk kepada menarik minat dan perhatian seseorang dari luar organisasi untuk memohon jawatan yang dibuka. 

Fungsi perekrutan tersebut adalah seperti rajah berikut: 

  
E-Perekrutan merupakan salah satu kaedah untuk menarik perhatian individu yang berkelayakan untuk memohon pekerjaan di organisasi. Ia adalah proses perekrutan menggunakan sumber elektronik iaitu internet. 

Objektif dalam E-Perekrutan adalah organisasi dapat menjimatkan kos dalam mengiklankan sesuatu jawatan baru. Calon yang berminat, hanya perlu memasukkan butiran diri ke dalam sistem yang disediakan dan segala maklumat mengenai jawatan tersebut akan dipaparkan di dalam sistem tersebut. Ia temasuklah deskripsi tugas, skop tugas dan sebagainya. Selain itu, organisasi boleh mendapatkan calon yang ramai secara meluas sebelum proses pemilihan dibuat. Ini kerana E-Perekrutan akan dapat menjimatkan masa dalam pemilihan dan penyusunan maklumat calon kerana segala maklumat dimasukkan sendiri oleh calon yang memohon. Secara tidak langsung, ia organisasi akan memiliki calon yang ramai bagi jawatan tersebut dan memilih hanya calon yang berkualiti dan berkelayakan dari pelbagai latarbelakang. 

Terdapat beberapa implikasi E-Perekrutan kepada pihak pengurusan: 

Majikan
Ia dapat meningkat kualiti pekerja sekaligus dapat meningkatkan kualiti organisasi melalui modul yang sedia ada seperti Modul Pentadbir, Modul Pengurusan Indentiti Peribadi (PIM), Modul Perkhidmatan Pekerja (ESS), Modul Cuti, Modul Masa, Modul Laporan dan Modul Perekrutan. Ia menyediakan interaksi antaramuka yang fleksibel dan automatik dengan sistem pemohonan atas talian, bahagian perekrutan dan pencari kerja. 

Kekosongan Jawatan 
Ia memudahkan pihak pengurusan untuk menyebarkan maklumat berkaitan jawatan kosong yang ditawarkan dalam organisasi 

Profil Pencari Kerja  
Profil pencari kerja akan dimasukkan ke dalam sistem bagi membolehkan organisasi membuat capaian data dan maklumat bagi calon yang berpotensi dan berkelayakan. 

Walau bagaimanapun, terdapat beberapa kelemahan dalam melaksanakan E-Perekrutan. Kelemahan ini telah dibincangkan dan dibentangkan oleh setiap kumpulan dalam kelas dengan bimbingan En. Luqman. 
Terlalu ramai calon 
Apabila terlalu ramai calon yang memohon, maka organisasi akan mengambil masa yang lama untuk menilai calon yang paling berkelayakan untuk jawatan tersebut. Selain itu, apabila terlalu ramai calon memohon dalam satu masa, tahap capaian juga terganggu. 
Kehilangan maklumat 
Ketidakstabilan sistem boleh membuatkan maklumat calon tidak ditemui. 
Kurang interaksi 
Calon dan pihak organisasi tidak saling berinteraksi untuk bertanyakan sesuatu. Ini kerana masing-masing hanya menggunakan medium komputer untuk mengisi maklumat dan mencapai maklumat.  

Kurang pengetahuan komputer 
Calon yang berkelayakan bagi sesuatu bodang mungkin kurang pengetahuan komputer menyebabkan organisasi terlepas peluang untuk mendapat khidmat calon berkenaan. 


Rujukan: 
Aamodt. (2010). Industrial/ Organizational Psychology (6th Ed.). USA: Wadsworth Cengage Learning.

Maimunah Aminuddin. (2008). Human Resource Management: Principles and Practices. Oxford. 

Dessler, G. (2008). Human Resource Management (11th Ed.). New Jersey: Pearson Prentice Hall.

Kavanagh, Thite and Johnson. Human Resource Information Systems (2nd Ed.). SAGE

0 Comments

Post a Comment

Copyright © 2012 Human Resources Information System All rights reserved. | Bloggerized by tulipariesZONE.